måndag 20 december 2010

Textarkivet: Stress och hörselproblem ökar i förskolan

 En stor del av personal­en inom förskolan har problem med stress, tinnitus och ljudtrötthet, visar ny forskning, som därmed visar samma problembild som HRFs rapport Kakofonien.
– Hörselrelaterade besvär ökar inom pedagogisk verksamhet, hävdar Fredrik Sjödin, doktorand vid Högskolan i Gävle.

Fredrik Sjödin arbetar med ett forskningsprojekt som undersöker ljudmiljön vid ett antal förskolor. Syftet är att kartlägga sambandet mellan buller och ohälsa, samt att hitta praktiska lösningar på problemen.
Foskningen visar att hög stress är vanlig bland förskolepersonalen. Mer än hälften, 56 procent, befinner sig högt på en skala som mäter engagemang och stress. Fyra av tio besväras av tinnitus.
Det här bekräftar de undersökningar som HRF har gjort bland lärare och förskollärare i hela landet (Novus/HRF 2009), och som presenteras i rapporten Kakofonien. HRF konstaterar att två av tre lärare/förskollärare tycker att ljudmiljön är ett problem varje dag/varje vecka. Hela 57 procent har ofta/ibland svårt att höra eleverna i klassrummet.
Fredrik Sjödin funderar över det långsiktiga konsekvenserna:
– En stor grupp är motiverad på jobbet, men ligger på en hög stress­nivå. Frågan är hur länge de kan ligga där innan de börjar glida över och bli utbrända, säger han.
Decibelvärdena i förskolan ligger ofta inom tillåtna gränsvärden, men de många ljuden tröttar. En stor del av personalen vill ha det alldeles tyst omkring sig när man kommer hem från jobb­et.
Forskningsprojektet har även testat olika bullerdämpande åtgärder, bland annat ljudabsorbenter, ombyggnad av ventilationssystem, ljuddämpande bord, ljudnivåvakter och mindre barngrupper. Den åtgärd som har gett bäst effekt, enligt en del förskollärare, är färre barn i grupperna.

***
Texten är från befriasamtalet.se och rapporten som nämns går att ladda ner här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar